Wie zijn wij?

K i n d e r a t e l i e r

P u n t 5

Kinderatelier Punt 5 is een atelier voor kinderen in Rotterdam Delfshaven. Het atelier is ingericht om kunstlessen te geven vanuit een veelheid van beeldende disciplines. Er wordt geschilderd, getekend, ruimtelijk gewerkt, grafiek gemaakt etc. De lessen zijn voornamelijk bedoeld voor kinderen in de basisschool leeftijd maar er zijn ook kunstprojecten voor: peuters, ouderen, moeders, vader en kind, peuters, ISK, speciaal onderwijs en zelfs lessen voor meesters en juffen!

Het kinderatelier heeft een vast docententeam,  Marion Rutten, Michelle Kootkar, Yke Schotten en Diewertje van de Wier. Voor een goede structuur heeft de stichting een bestuur dat regelmatig bijeenkomt. De lessen worden ondersteund door vaste  vrijwilligers.


Ons docententeam!

Vanaf het begin ontwikkel ik de lessen en kunstprojecten voor het kinderatelier. Ik ben beeldend kunstenaar en eerste graads docent beeldende vormgeving, kunst en kunstgeschiedenis. Zowel de academie in Arnhem als de Koninklijke Academie in Den Haag heb ik afgerond. Ik maak etsen en houtsneden en exposeer die regelmatig. Door mijn passie voor grafiek maken de kinderen bij Punt 5 ook opvallend veel grafiek en gaan de meeste door mij ontwikkelde kunstprojecten over beroemde kunstenaars die ook veel grafiek maken.

Bij het kinderatelier geef ik naast school projecten ook les aan de kinderdrukkerij. unnamed-12Workshops voor ouderen, volwassenen, peuters, ISK klassen, docenten trainingen en kunstprojecten voor mensen met een verstandelijke beperking geef ik met veel plezier en creativiteit vorm.

Andere werkzaamheden:  docent etsen en grafische technieken bij Atelier Marion Rutten, Grafiek aan de Schie. Bekijk ook mijn  eigen pagina met grafisch werk.



Mijn naam is Michelle Kootkar. In de zomer van 2021 studeerde ik af aan de Willem de Kooning Academie. Maar, aan Punt 5 ben ik al lange tijd verbonden. Ooit begon ik als stagiaire, maar inmiddels ben ik vakdocent. Als maker stel ik mezelf altijd de vraag: hoe kan ik deze taak zo leuk (en makkelijk) mogelijk maken? Hoe vorm ik het om naar iets wat ik tof vindt? Met dat in mijn achterhoofd geef ik ook les.
Kunst lijkt misschien niet altijd toegankelijk. Maar kunst is voor iedereen en iedereen kan het. In mijn lessen staan plezier, samenwerking en het gesprek met elkaar centraal.  
Ben je benieuwd naar wat ik nog meer doe? Je kan me volgen op www.michellekootkar.nl.


Mijn naam is Diewertje van de Wier. In de zomer van 2020 ben ik afgestudeerd aan de Willem de Kooning Academie als kunst educator. Ik schilder en teken graag en heb een passie voor alle vrijheid die kunst biedt aan jong en oud! Dit sluit nauw aan bij alle mogelijkheden die Punt 5 biedt met alle denkbare materialen. Deze vrijheid is voor mij als maker en docent heel fijn maar belangrijker nog voor alle kunstenaars die bij ons binnen komen. De enige beperking is de creativiteit en je fantasie!


 

Ik ben Yke Schotten, en ik geef aan leerlingen uit groep 7 de lessen met het thema ‘Verhalen vertellen met je tekeningen’. Deze lessen gaan over strips, en over mijn vak: illustratie.

Ik teken voor kranten, tijdschriften en bedrijfspublicaties. De afgelopen anderhalf jaar werkte ik als illustrator aan Woord en Beeld. Dit is het nieuwste deel in de serie Nederlands als tweede taal, waarmee nieuwkomers Nederlands leren. Ik maak illustraties voor alle boeken uit de lesmethode NT2. Ik teken ook veel voor kinderen en scholieren, ik illustreer de reeks ‘Ster in Lezen’ en ‘Ster in Schrijven’ en ontwikkel beeldmateriaal voor testonderwijs. Ik geef ook les in het hoger kunst onderwijs. Bij de 2-jarige designopleiding Arts and Crafts op de Willem de Kooning Academie geef ik de vakken visualisatie en beroepsprofilering. Mijn ervaring als illustrator en ondernemer deel ik met mijn studenten die zich voorbereiden op de creatieve beroepspraktijk.

Mijn roots liggen in de polder, maar ik voel me erg thuis in Rotterdam. Ik hou van de binnenstad, de drukte, de rivier en de vergezichten. Rotterdam blijft inspireren, is altijd in ontwikkeling. Die nieuwsgierigheid zie ik terug bij de leerlingen die bij Punt 5 kunst komen maken, en dat vind ik heel erg leuk.


Ons Bestuur!

Lida Veringmeier – Voorzitter

Lida is in maart 2017 lid geworden van het bestuur van Punt 5 en vervult daarin de rol van voorzitter. Ze heeft met haar bestuurlijke en juridische achtergrond ruime ervaring opgedaan binnen de overheid. Kunst is voor haar zowel inspiratie als ontspanning. Dat Punt 5 er in slaagt om kinderen kennis te laten maken met kunst, bij wie dat niet vanzelfsprekend is, is voor haar een extra drijfveer om zich in te zetten.

 

 

 

 

 

 

 

 

Roelf Kloen – Penningmeester

Roelf Kloen is sinds april 2020 de penningmeester in het bestuur van Punt 5. Met zijn financiële en fiscale achtergrond heeft hij jarenlang ervaring opgedaan binnen de advieswereld en het bedrijfsleven. Hij vindt kunst en creativiteit belangrijk omdat het je leert met een andere blik naar de wereld te kijken en dwingt om bestaande patronen te doorbreken. Dat zijn belangrijke vaardigheden voor alle kinderen ongeacht welke achtergrond of toekomstrichting.

Henrike Karreman-bestuurslid

Henrike Karreman is sinds november 2020 bestuurslid en woont in de Rotterdamse wereldbuurt Middelland. Naast haar werk bij de Rijksoverheid wil ze graag betrokken zijn bij haar directe omgeving. Ze zet daarom haar (politiek-)bestuurlijke ervaring graag in voor Punt 5. Henrike wenst alle kinderen in de buurt en ver daar buiten het plezier toe van kunst kijken en kunst maken. Haar eigen zoon nam een paar jaar geleden met zijn klasgenootjes van de Vierambacht deel aan Punt 5, waardoor er verschillende prachtige Punt 5-etsen en lino’s van zijn hand bij haar thuis aan de muur hangen. Henrike gunt alle ouders in Delfshaven zo’n bijzonder kunstwerk van hun kind!

Rien van Genderen – Secretaris

Rien van Genderen werd in september 2019 lid van het bestuur van Punt 5. Hij is secretaris en heeft een lange loopbaan achter de rug waarin hij zich heeft ingezet voor de onderwijskansen van Rotterdamse kinderen die onder lastige omstandigheden opgroeien. Hij is ervan overtuigd dat kunst en creatieve vorming belangrijk zijn voor de kwaliteit van de samenleving en voor de toekomst van kinderen.