Wie zijn wij?


K
i n d e r a t e l i e r

P u n t 5

Kinderatelier Punt 5 is een atelier voor kinderen in Rotterdam Delfshaven. Het atelier is ingericht om kunstlessen te geven vanuit een veelheid van beeldende disciplines. Er wordt geschilderd, getekend, ruimtelijk gewerkt, grafiek gemaakt etc. De lessen zijn voornamelijk bedoeld voor kinderen in de basisschool leeftijd maar er zijn ook kunstprojecten voor: peuters, ouderen, moeders, vader en kind, peuters, ISK, speciaal onderwijs en zelfs lessen voor meesters en juffen!

Het kinderatelier heeft een vast docententeam, Van links naar rechts: Michelle Kootkar, Marion Rutten, Yke Schotten en Inez Smit. Voor een goede structuur heeft de stichting een bestuur dat regelmatig bijeenkomt. De lessen worden ondersteund door vaste  vrijwilligers.

 

Ons docententeam!

Marion Rutten

Directeur/vakdocent en oprichter van Punt 5

unnamed-12

Vanaf het begin ontwikkel ik de lessen en kunstprojecten voor het kinderatelier. Ik ben beeldend kunstenaar en eerste graads docent beeldende vormgeving, kunst en kunstgeschiedenis. Zowel de academie in Arnhem als de Koninklijke Academie in Den Haag heb ik afgerond. Ik maak etsen en houtsneden en exposeer die regelmatig. Door mijn passie voor grafiek maken de kinderen bij Punt 5 ook opvallend veel grafiek en gaan de meeste door mij ontwikkelde kunstprojecten over beroemde kunstenaars die ook veel grafiek maken.

Bij het kinderatelier geef ik naast school projecten ook les aan de kinderdrukkerij. Workshops voor ouderen, volwassenen, peuters, ISK klassen, docenten trainingen en kunstprojecten voor mensen met een verstandelijke beperking geef ik met veel plezier en creativiteit vorm.

Andere werkzaamheden:  docent etsen en grafische technieken bij Atelier Marion Rutten, Grafiek aan de Schie. Bekijk ook mijn  eigen pagina met grafisch werk.

 

Inez Smit

Vakdocent

In 1991 heb ik mijn opleiding Autonome vormgeving aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht afgerond. Sindsdien ben ik werkzaam als beeldend kunstenaar en heb een fijn, groot atelier in Rotterdam-Zuid.

Daarnaast heb ik o.a. gewerkt als docent aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en als werkplaatsbeheerder/drukker bij zowel het Grafisch Atelier Utrecht als de Koninklijke Academie Den-Haag.

Aansluitend werkte ik bij het Architectuur Instituut Rotterdam (AIR) als office-manager/stagebegeleider en heb mij daar gericht op de interne organisatie.

Als 5-jarige bracht mijn moeder mij op een zaterdagochtend naar een kinderatelier en kwam ik in aanraking met een hele nieuwe wereld waarin je ontdekt dat je zélf dingen kunt maken en laten ontstaan. Je ontdekt dat je zelf verbanden kunt leggen en deze vrij kan vormgeven. Dat is ook hetgeen ik met veel plezier de kinderen bij Kinderatelier Punt5 wil laten ervaren!

 

Michelle Kootkar

Vakdocent

 

 

 

 

 

 

 

Vanaf 2016 studeer ik aan de Willem De Kooning Academie te Rotterdam opleiding Docent beeldende kunst en vormgeving. Daarvoor heb ik in 2016 het Grafisch Lyceum Rotterdam afgerond. Op dit moment geef ik de ouderen groep uit de wijk les bij Punt 5. Een leuke uitdaging want op school leer ik vooral over een stuk jongere doelgroep. Naast de academie en Punt 5 ben ik zelf graag bezig met de kunstgeschiedenis. Wat ik graag zou willen overbrengen in mijn lessen is dat alles mogelijk is in de beeldende kunst. Want jij bent zelf degene die verzint en creëert.


Ons Bestuur!

 

Lida Veringmeier – Voorzitter

Lida is in maart 2017 lid geworden van het bestuur van Punt 5 en vervult daarin de rol van voorzitter. Ze heeft met haar bestuurlijke en juridische achtergrond ruime ervaring opgedaan binnen de overheid. Kunst is voor haar zowel inspiratie als ontspanning. Dat Punt 5 er in slaagt om kinderen kennis te laten maken met kunst, bij wie dat niet vanzelfsprekend is, is voor haar een extra drijfveer om zich in te zetten.

 

 

 

 

 

 

 

 

Ad Smit – Penningmeester

Ad heeft jarenlang gewerkt bij een accountantskantoor en een woningbouwvereniging in Rotterdam. Naast het feit dat hij al lang geïnteresseerd is in het verhaal achter de (financiële) cijfers, spreekt de doelstelling van Punt 5 hem zeer aan. Kinderen op jonge leeftijd kennis laten maken met kunst en zo een goed tegenwicht aanbieden voor het cognitieve aspect van school. Ad is sinds 2014 penningmeester in het bestuur van Punt 5.